Anders kijken, anders denken, anders doen!

"We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them" - Einstein

Effectief omgaan met stress

"Aanvaard wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt aanvaarden."

Er is absoluut niets mis mee om af en toe wat stress (spanning) te ervaren. Stress heeft zelfs een functie, namelijk om alerter te zijn bij spannende gebeurtenissen zoals een examen, belangrijk gesprek, een presentatie of prestatie. Als het goed is gaat het hierbij om gezonde stress en trekt die spanning weer weg.

Stress wordt een stuk vervelender en vooral ook ongezonder wanneer deze zich gedurende langere tijd openbaart en niet meer specifiek veroorzaakt wordt door bijzondere gebeurtenissen. Er is dan sprake van 'over-spanning' een situatie die kan leiden tot overspannenheid of zelfs een burn-out.

Langdurige stress kan zich openbaren middels fysieke en mentale klachten alsook veranderingen in je gedrag. Voorbeelden hiervan zijn;

  • Fysiek; vaak hoofdpijn, steken in de borst, lichamelijke onrust, moe en lusteloos, nek- schouderklachten, zwak voelen, overmatig zweten
  • Mentaal; interesseverlies, labiel, lusteloos, onzeker, piekeren, rusteloos, sneller emotioneel, sneller ontevreden
  • Gedrag; frequent verzuim van werk, initiatief loos, moeite met je werkzaamheden door concentratieverlies, moeite om te genieten, sneller geïrriteerd reageren, slecht slapen, klagen en cynisch reageren

Als je meerdere van deze signalen herkent, wacht dan vooral niet totdat je 'omvalt' en je wellicht overspannen raakt of in een burn-out terechtkomt. Coaching door CoachRijk helpt je om zaken anders aan te pakken en te benaderen om vervolgens de ongezonde spanning om te buigen naar een gezonde spanning en ontspanning.